CEA MAI BUNĂ ABILITATE PE CARE COPIII O POT ÎNVĂŢA DE LA TINE (4)

„Tăcerea îşi are vremea ei, şi vorbirea îşi are vremea ei” (Eclesiastul 3:7)

învaţă-l pe copil să întrebe: 1) Este momentul potrivit pentru a lua această decizie?” Deciziile luate în grabă sunt deseori regretate. „Tăcerea îşi are vremea ei, şi vorbirea îşi are vremea ei”. Deciziile greşite sunt determinate de situaţie, sunt cauzate de stresul de moment, de presiunea anturajului, de alternanţa stărilor de spirit şi de emoţii temporare cum ar fi singurătatea, etc. Când situaţia se schimbă, sentimentele noastre se schimbă iar deciziile noastre par deseori îndoielnice. Putem lua decizia mai târziu, reducând sau eliminând astfel riscul? Faptul de a-i presa pe copii creşte deseori disperarea şi duce la decizii premature, dar când îi ajuţi să fie siguri că timpul este de partea lor, le scade reactivitatea şi probabilitatea regretului pe viitor. Când îi ajuţi să vadă că „orice lucru El îl face frumos la vremea lui” (Eclesiastul 3:11) le oferi timp să se gândească cu atenţie la opţiunile pe care le au, lăsând loc călăuzirii lui Dumnezeu. 2) „Dacă ar fi să dau un sfat unui prieten (Ion sau Rodica), i-aş sugera să aleagă aceeaşi opţiune?” Schimbarea perspectivei ne lărgeşte percepţiile despre opţiunile noastre. Când sunt influenţaţi emoţional, copiii noştri îşi îngustează deseori perspectiva, excluzând multe posibilităţi importante. Deseori adulţii îi presează să aibă o gândire logică, raţională şi întâmpină rezistenţă. Dar când îl aduci în ecuaţie pe „Ion” sau pe „Rodica”, le deschidem perspectiva. Şi încă un gând: ajută să-i ceri copilului raportul, ajutându-l astfel să evalueze eficienţa procesului de luare a deciziei. Discută despre modul în care a făcut faţă situaţiei, întreabă: „Ce părere ai de rezultat?” Dacă este mulţumit, fă-i un compliment; dacă nu este mulţumit, spune: „îmi pare rău. Ai vreo idee ce o să schimbi data viitoare?” în loc să-i judeci eşecul, răsplăteşte-i succesul.

Share