CEA MAI BUNĂ ABILITATE PE CARE COPIII O POT ÎNVĂŢA DE LA TINE (2)

„Ce seamănă omul, aceea va şi secera” (Galateni 6:7)

Cineva a spus: „kilometru cu kilometru viaţa e grea, centimetru cu centimetru viaţa e floare la ureche!” Pentru ca viaţa lor să meargă bine, copiii tăi trebuie să înveţe să gândească bine. Aşa că învaţă-i să se întrebe: 1) „Ce opţiuni am în această situaţie?” Dar te rog, fă-o cu atitudinea potrivită! Dacă faţa ta e roşie ca para focului când vorbeşti cu ei, vor căuta un loc unde să se ascundă. Pune-i să gândeascăi şi scrie toate opţiunile care li se oferă. Spune-le că răspunsurile negative sunt greşite şi lipsa ideilor va fi judecată drept prostească; toate sugestiile sunt acceptate şi preţuite. Le alimentezi latura creativă, încurajându-i să gândească singuri. 2) „Ce beneficii am din fiecare opţiune?” Scopul nu este să-i constrângi, ci ca ei să descopere şi să îmbrăţişeze singuri adevărul. Şi aceasta prin răbdare, nu prin presiune. Cere-le să spună care dintre beneficii li se par cele mai importante. 3) „Ce consecinţe vin în urma fiecărei opţiuni?” Copiii pot fi brutal de sinceri. Nu-i nimic, e doar parte a învăţării despre legea „cauză-efect” a lui Dumnezeu referitoare la semănat şi la strânsul recoltei. Nu ţine predici şi nu accentua faptul că rezultatele sunt îngrozitoare. învaţă-i să se întrebe: „sunt eu dispus să accept consecinţele? Cum îmi vor schimba ele viaţa?” 4) „Ce convingeri sau crezuri personale sunt implicate în această decizie?” Deciziile ce au la bază principii sănătoase ne cheamă mai degrabă pe drumul principal şi nu pe cărarea minimei rezistenţe. Sugerează-le valorile duhovniceşti ca fiind principale, cum ar fi onestitatea, încrederea, loialitatea, responsabilitatea, compasiunea, prietenia, renunţarea la sine, curajul, onoarea, credinţa, etc. Pentru copii mai mici, fă lecţii mai scurte, dar nu rata ocazia.

Share